Strona/Blog w całości ma charakter reklamowy, a zamieszczone na niej artykuły mają na celu pozycjonowanie stron www. Żaden z wpisów nie pochodzi od użytkowników, a wszystkie zostały opłacone.
ARTYKUŁ SPONSOROWANY Sport, Turystyka

Bezpieczeństwo na rowerze

Niektórzy rowerzyści nie dbają zbytnio o bezpieczeństwo. Przegląd obowiązujących przepisów oraz wyposażenia użytecznego i obowiązkowego. Każdego roku dochodzi do około 3000 wypadków z udziałem rowerzystów, których skutkiem są obrażenia, a czasem nawet śmiertelne konsekwencje. Bezpieczeństwo zależy od kilku czynników: infrastruktury, zachowania, wyposażenia jednośladu, odzieży ochronnej dla rowerzysty oraz ich widoczności. Na rynku dostępna jest szeroka gama produktów bezpieczeństwa. Przede wszystkim ważne jest, aby rower spełniał wymagania techniczne i był odpowiednio konserwowany. Stan kół, opon, hamulców, oświetlenia należy okresowo dokładnie sprawdzać lub powierzyć to zadanie profesjonaliście.

Następujące wyposażenie jest obowiązkowe:

  1. białe światło z przodu i czerwone z tyłu
  2. dwa hamulce (przednie i tylne koło)
  3. reflektory

  4. opony lub inne bandaże o w przybliżeniu tej samej elastyczności
  5. pedały z odblaskami z przodu i z tyłu

Na co zwrócić uwagę przy wyborze dobrego kasku rowerowego?

Tylko około 50% rowerzystów nosi kask. TCS zaleca noszenie kasków zarówno na rowerach konwencjonalnych, jak i e-rowerach, których maksymalna prędkość wynosi 25 km/h. Zgodnie z prawem, kaski zgodne z normą SN EN 1078 są wymagane dla szybkich e-bików – kaski zgodne z tą normą są w końcu dozwolone dla motorowerzystów. Drogi kask niekoniecznie musi być lepszej jakości. Powinien ściśle przylegać do głowy, nie ściskać i nie przesuwać się; paski wokół uszu i pod brodą powinny być bezpieczne, ale nie uciskać. Szerokość kasku powinna wynosić dwa palce od czubka nosa, gdyż tylko prawidłowo dopasowany kask chroni twarz. Rozważ wymianę starych lub uszkodzonych kasków w przypadku uderzenia, nawet jeśli żadne uszkodzenia nie są widoczne gołym okiem.

Kaski ze zintegrowanymi światłami przednimi i tylnymi, światłami migającymi i światłami stopu są dozwolone i zwiększają bezpieczeństwo, ale nie zastępują oświetlenia na samym rowerze. Poduszka powietrzna 2.0 jest alternatywą dla kasku. Noszony jako usztywnienie szyi, chroni głowę, gardło i szyję w przypadku uderzenia. Zobacz szczegóły

Znaczenie bycia widocznym

Rowerzyści ubrani w ciemną odzież są widoczni z odległości zaledwie 25 m, w porównaniu z 40 m w przypadku kolorów jasnych i fluorescencyjnych oraz 140 m z elementami odblaskowymi. O zmierzchu i w nocy ryzyko wypadku rowerowego jest 3 razy większe niż w ciągu dnia. W nocy, jeśli pada deszcz, śnieg lub światło jest oślepiające, ryzyko mnoży się przez 10! Oświetlenie odgrywa kluczową rolę w bezpieczeństwie. Istnieje wiele sposobów na optymalizację widoczności. Niemniej jednak należy przestrzegać kilku podstawowych zasad

Oprócz oświetlenia obowiązkowego, prawnie dopuszczalne jest zainstalowanie nieograniczonej liczby dodatkowych urządzeń oświetleniowych. Jedyne ograniczenia to takie, że nie mogą one oślepiać i muszą spełniać ustawowe wymogi kolorystyczne.

Nowoczesne reflektory o dużej mocy mogą oślepiać nadjeżdżających kierowców, jeśli nie są odpowiednio wyregulowane. Dlatego nie są one zalecane, chyba że są wyposażone w funkcję ściemniania.

Zalety i wady kierunkowskazów

Jeśli rowerzysta zamontuje kierunkowskazy do sygnalizowania zmian kierunku jazdy, wszystkie inne światła błyskowe są zabronione. Należy zaznaczyć, że zalety akcesoriów wskaźnikowych nie ograniczają się do ich zastosowania. Są widoczne z daleka, ale innym użytkownikom drogi trudno jest ocenić prędkość i odległość.

Prawo ma zastrzeżenia do kierunkowskazów w pedałach. W tym obszarze sygnał migający nie jest jednoznaczny, a rowerzysta nadal ma obowiązek wskazywać kierunek jazdy ręką. Żółte światła w przednich, tylnych lub bocznych pedałach są dozwolone, ale nie są uważane za światła rowerowe. Akcesoria takie jak kapturki zaworów, które migają przy obracaniu się koła lub aktywne odblaski na szprychach muszą być zgodne z dozwolonym spektrum kolorów. Nie można tego wystarczająco podkreślić: dobra widoczność na rowerze jest niezbędna dla bezpieczeństwa na drodze.

Technologia oszczędzania

Rozwój technologii wpływa korzystnie na bezpieczeństwo rowerzystów; w pojazdach silnikowych pojawiły się nowe urządzenia, które potrafią odpowiednio wcześnie wykryć dwukołowców, takie jak adaptacyjny tempomat (ACC) czy system unikania kolizji.

Czujnik radarowy umieszczony z przodu pojazdu skanuje stożkowy obszar i wykrywa każdą obecność w jego polu, niezależnie od tego, czy jest to obiekt czy osoba. ACC stale dostosowuje prędkość samochodu do prędkości pojazdu poprzedzającego i utrzymuje odpowiedni odstęp bezpieczeństwa.

Wakacje na rowerze elektrycznym: zasady w Europie

Miłośnicy e-bike’ów często chętnie korzystają z e-bike’ów także podczas zagranicznych wakacji.

Przepisy dotyczące e-rowerów różnią się jednak w poszczególnych krajach, na przykład w odniesieniu do prawa jazdy czy obowiązkowego wyposażenia.

Ponadto ograniczenia prędkości oraz używanie reflektorów i lusterek na e-rowerach nie są takie same w poszczególnych krajach. Dowiedz się przed podróżą, jakie zasady obowiązują w miejscu docelowym. Przegląd przepisów dotyczących e-bike’ów za granicą. W innym artykule przygotowaliśmy przegląd przepisów dotyczących e-bike’ów w różnych krajach europejskich.

ℹ️ ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Dodaj komentarz